lørdag den 14. juni 2008

Resultater

Som allerede omtalt havde vi sendt dna prøver på fem af vores lagottoer til Finland. Vi har nu fået svar.

Lapinlumon Cristallo ( Cry Out Italian Style X Matisse ) var fri
Lapinlumon Cassiopeia ( Cry Out Italian Style X Matisse ) var fri
Kan Trace Noa ( Tempesta X Kan Trace Happy Tail ) var fri
Lapinlumon Europa ( Caio X Matisse ) var bærer
Lapinlumon Eugenia ( Caio X Matisse ) var bærer

Vi er utroligt glade for disse resultater. Ingen syge. Jeg vidste Caio var bærer da han har givet to syge hvalpe tidligere, så jeg var ret sikker på Kokos og Perle ( Eugenia og Europa ) ville være bærere. Meen jeg er glad for ingen er syge, det beviser at jeg formentlig har ret, når jeg hele tiden har ment Matisse er fri.
Som allerede skrevet er sygdommen man tester for en ungdoms epilepsi form, der indtil nu kun er registreret hos lagotto. Arvegangen er resseciv hvilket vil sige begge forældre skal bære sygdommen for at få en syg hvalp. Man kan altså bruge både fri og bærere i avl. Fri kan parres med "hvad som helst" bærere kan kun bæres med hunde, der er testet og fri. Parres en bærer og en fri vil ingen hvalpe blive syge, ca halvdelen vil være helt fri og den anden halvdel vil være raske bærere.
Nu skal jeg snart have testet de næste også.

Og så venter vi stadig spændt på HD resultater.

1 kommentar:

Lykke sagde ...

Håber at det er iorden at jeg bruger dit billede som skrive bords billede jeg syntes at det er så flot ;-)